Slovníček pojmů

Máte tušení, co je to bixenon a isofix? Ačkoli to může připomínat jména galských válečníků, jde o ustálené pojmy spojené s automobilovým průmyslem, o kterých je dobré něco vědět. Proto jsme připravili stručný přehled základních pojmů, s nimiž s můžete při pořízení vozu setkat.


4 MOTION

Inteligentní pohon všech kol.                                                                                                                      


AIRBAG

Velkoobjemový vak, který se při nehodě ve zlomku vteřiny nafoukne. Vytvoří polštář mezi tělem a karoserií. Současným standardem je 6 airbagů (2 čelní a 2 boční pro řidiče a spolujezdce + 2 okenní).


AIRBAG ČELNÍ ŘIDIČE A SPOLUJEZDCE

Umístěný ve volantu a nad schránkou v palubní desce.    




AIRBAG KOLENNÍ

Nafukuje se na sloupku řízení, aby minimalizoval zranění kolen řidiče.




BEZKLÍČOVÉ ODEMYKÁNÍ

Pokročilá verze dálkového centrálního zamykání, klíč není třeba vytahovat z kapsy nebo tašky. Pokud senzory rozpoznají klíč v bezpečné vzdálenosti od vozu(cca 1,5 m), dovolí odemknout/zamknout zatáhnutím za kliku dveří. U některých vozů není klíč potřeba ani pro startování, motor se spouští/vypíná tlačítkem.



BLIND SPOT DETECT

Hlídá tzv. slepý úhel (tj. prostor šikmo vedle vozu), který řidič nevidí ve zpětných zrcátkách. Pokud v něm zaregistruje auto (nebo třeba cyklistu), vydá varovný signál.



CENTRÁLNÍ ZAMYKÁNÍ

Odemyká a zamyká všechny dveře vozu najednou. Ovládá se klíčem.



DEŠŤOVÝ SENZOR

Komfortní prvek pro samočinné spouštění stěračů, včetně intenzity (rychlosti) stírání.                                                                                                         



ESP – ELEKTRONICKÁ STABILIZACE

Dělá vše pro to, aby se auto nedostalo do smyku.                                                                                                 



HANDSFREE

Umožňuje telefonování bez nutnosti držet telefon v ruce. Nejčastěji řešeno bezdrátově přes Bluetooth. Systémy od výrobce vozu dovolují ovládat telefon přes originální autorádio, tlačítky na volantu nebo hlasovými pokyny.



KONTROLA TLAKU V PNEUMATIKÁCH

Pomocník nejen při defektu, ale také při úsporné jízdě. Upozorňuje na pokles tlaku v některém z kol. Může využívat senzory v pneumatikách nebo únik vzduchu odhadovat podle otáček kol.



MAXI DOT

Vyšší třída mezi displeji palubního počítače ve vozech koncernu Volkswagen. Umí zobrazit více informací než standardní varianta. Může být i barevný.



NATÁČECÍ SVĚTLOMETY

Lépe osvětlují zatáčky a serpentiny. Reagují na natočení volantu.                                                                                                                                                                                          



OMEZOVAČ RYCHLOSTI

Hlídá, aby vůz nepřekročil nastavenou rychlost, např. 50 km/h ve městě (porovnejte s tempomatem).



PARKOVACÍ SENZORY

Ultrazvuková čidla hlídající vzdálenost od překážek (auta, zeď) při parkování. Nejčastěji bývají vzadu (zapínají se samočinně při zařazení zpátečky). Mohou být i vpředu (spouští se tlačítkem). Pokud jsou na bocích, vůz je vybavený buď vyhledáváním dostatečně velké mezery pro podélné parkování, nebo systémem samočinného parkování.



TEMPOMAT

Udržuje nastavenou rychlost vozu (porovnejte s omezovačem rychlosti).                                                                                                                                                                                                                                                                   



TRAVELLER ASSIST

Prostřednictvím kamery na čelním skle sleduje dopravní značky a zobrazuje je na displeji palubního počítače. Řidič tak má přehled, jestli náhodou nepřehlédl třeba omezení rychlosti.



XENONY

Místo žárovky je použita xenonová výbojka. Vyniká vyšší svítivostí, a barvou je navíc bližší intenzivnímu dennímu světlu. Nejčastěji v kombinaci xenon pro potkávací a halogen pro dálkový světlomet.


ABS – PROTIBLOKOVACÍ SYSTÉM

V krizové situaci v rychlém intervalu přerušuje brzdění, aby kola nezačala klouzat a auto zůstalo směrově ovladatelné.


AIRBAG BOČNÍ

Chrání trup při nárazu z boku. Nejčastěji pouze vpředu, některé vozy je mohou mít i pro zadní sedadla.


AIRBAG HLAVOVÝ/OKENNÍ

Nafukuje se v oblasti bočních oken, aby ochránil hlavu a krk. Nejčastěji jako jeden společný airbag pro přední i zadní sedadla.


ASR – PROTIPROKLUZOVÝ SYSTÉM

Zabraňuje prokluzu kol tím, že omezí výkon motoru.




BIXENONY

Xenonová výbojka pro potkávací i dálková světla. Více viz xenony.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           



CD MĚNIČ

Přehrávač se zásobníkem na více CD.                                                                                                                                                                          



CENTRÁLNÍ ZAMYKÁNÍ DÁLKOVÉ

Odemyká a zamyká všechny dveře vozu najednou. Ovládá dálkovým ovládáním, nouzově lze také klíčem.                                                                                                                               



EDS – ELEKTRONICKÁ UZÁVĚRKA DIFERENCIÁLU

Přibrzdí kolo, které prokluzuje. Tím zjednodušuje rozjíždění na povrchu s nerovnoměrnou přilnavostí (např. polovina silnice je suchá, na druhé je námraza).



ESR – REGULACE BRZDNÉHO MOMENTU MOTORU

Stará se o to, aby při brzdění motorem nedošlo k přebrzdění kol a následnému nekontrolovatelnému klouzání.



ISOFIX

Standardizované kotevní body pro bezpečné uchycení dětské sedačky.                                                                                                                                                                                                                                                 



LANE ASSIST

Varuje před vybočením z jízdního pruhu. Vyspělejší systémy dokážou převzít řízení.                                                                                                                                                                                                            



MULTIFUNKČNÍ VOLANT

Je osazen ovládacími prvky pro pohodlné ovládání vybraných funkcí/systémů vozu (dle výbavy např. rádio, handsfree, palubní počítač, tempomat aj.).



NAZÁVISLÉ TOPENÍ

Ideální pro chladné měsíce roku. Vytápění funguje i bez toho, aby bylo auto nastartované. Zapnout ho lze buď dálkovým ovládáním (např. z okna domu), nebo podle časovače.



PANORAMATICKÁ STŘECHA

Velkoplošné střešní okno. Může být otevíratelné.                                                                                          



PŘEDNÍ MLHOVKY

Zlepšují viditelnost v mlze, hustém dešti nebo sněhové vánici. Mohou mít funkci přisvětlování do zatáček.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    



TEMPOMAT ADAPTIVNÍ

Pokročilá varianta tempomatu, spolupracující s radarem. Udržuje nastavenou rychlost, ale umí ji snížit podle okolní dopravy (např. když se přiblížíte k pomaleji jedoucímu autu). Vyspělejší systémy umí dokonce zabrzdit a opět se rozjet.



VYHŘÍVANÉ ČELNÍ SKLO

Během chvilky rozehřeje námrazu, pomůže i s odmlžením. Vyhřívání může být prostřednictvím velmi jemných kovových vláken nebo speciální fólie.


language searchagent compare-large up car-favorit