Máte tušení, co je to bixenon a isofix? Ačkoli to může připomínat jména galských válečníků, jde o ustálené pojmy spojené s automobilovým průmyslem, o kterých je dobré něco vědět. Proto jsme připravili stručný přehled základních pojmů, s nimiž s můžete při pořízení vozu setkat.
![]()
Inteligentní pohon všech kol.                                                                                                                      
![]()
Velkoobjemový vak, který se při nehodě ve zlomku vteřiny nafoukne. Vytvoří polštář mezi tělem a karoserií. Současným standardem je 6 airbagů (2 čelní a 2 boční pro řidiče a spolujezdce + 2 okenní).
![]()
Umístěný ve volantu a nad schránkou v palubní desce.    
![]()
Nafukuje se na sloupku řízení, aby minimalizoval zranění kolen řidiče. 
![]()
Pokročilá verze dálkového centrálního zamykání, klíč není třeba vytahovat z kapsy nebo tašky. Pokud senzory rozpoznají klíč v bezpečné vzdálenosti od vozu(cca 1,5 m), dovolí odemknout/zamknout zatáhnutím za kliku dveří. U některých vozů není klíč potřeba ani pro startování, motor se spouští/vypíná tlačítkem.
![]()
Hlídá tzv. slepý úhel (tj. prostor šikmo vedle vozu), který řidič nevidí ve zpětných zrcátkách. Pokud v něm zaregistruje auto (nebo třeba cyklistu), vydá varovný signál.
![]()
Odemyká a zamyká všechny dveře vozu najednou. Ovládá se klíčem.
![]()
Komfortní prvek pro samočinné spouštění stěračů, včetně intenzity (rychlosti) stírání.
![]()
Dělá vše pro to, aby se auto nedostalo do smyku.
![]()
Umožňuje telefonování bez nutnosti držet telefon v ruce. Nejčastěji řešeno bezdrátově přes Bluetooth. Systémy od výrobce vozu dovolují ovládat telefon přes originální autorádio, tlačítky na volantu nebo hlasovými pokyny.
![]()
Pomocník nejen při defektu, ale také při úsporné jízdě. Upozorňuje na pokles tlaku v některém z kol. Může využívat senzory v pneumatikách nebo únik vzduchu odhadovat podle otáček kol.
![]()
Vyšší třída mezi displeji palubního počítače ve vozech koncernu Volkswagen. Umí zobrazit více informací než standardní varianta. Může být i barevný.
![]()
Lépe osvětlují zatáčky a serpentiny. Reagují na natočení volantu.
![]()
Hlídá, aby vůz nepřekročil nastavenou rychlost, např. 50 km/h ve městě (porovnejte s tempomatem).
![]()
Ultrazvuková čidla hlídající vzdálenost od překážek (auta, zeď) při parkování. Nejčastěji bývají vzadu (zapínají se samočinně při zařazení zpátečky). Mohou být i vpředu (spouští se tlačítkem). Pokud jsou na bocích, vůz je vybavený buď vyhledáváním dostatečně velké mezery pro podélné parkování, nebo systémem samočinného parkování.
![]()
Udržuje nastavenou rychlost vozu (porovnejte s omezovačem rychlosti).
![]()
Prostřednictvím kamery na čelním skle sleduje dopravní značky a zobrazuje je na displeji palubního počítače. Řidič tak má přehled, jestli náhodou nepřehlédl třeba omezení rychlosti.
![]()
Místo žárovky je použita xenonová výbojka. Vyniká vyšší svítivostí, a barvou je navíc bližší intenzivnímu dennímu světlu. Nejčastěji v kombinaci xenon pro potkávací a halogen pro dálkový světlomet.
![]()
V krizové situaci v rychlém intervalu přerušuje brzdění, aby kola nezačala klouzat a auto zůstalo směrově ovladatelné.
![]()
Chrání trup při nárazu z boku. Nejčastěji pouze vpředu, některé vozy je mohou mít i pro zadní sedadla.
![]()
Nafukuje se v oblasti bočních oken, aby ochránil hlavu a krk. Nejčastěji jako jeden společný airbag pro přední i zadní sedadla.
![]()
Zabraňuje prokluzu kol tím, že omezí výkon motoru. 
![]()
Xenonová výbojka pro potkávací i dálková světla. Více viz xenony.
![]()
Přehrávač se zásobníkem na více CD.
![]()
Odemyká a zamyká všechny dveře vozu najednou. Ovládá dálkovým ovládáním, nouzově lze také klíčem.
![]()
Přibrzdí kolo, které prokluzuje. Tím zjednodušuje rozjíždění na povrchu s nerovnoměrnou přilnavostí (např. polovina silnice je suchá, na druhé je námraza).
![]()
Stará se o to, aby při brzdění motorem nedošlo k přebrzdění kol a následnému nekontrolovatelnému klouzání.
![]()
Standardizované kotevní body pro bezpečné uchycení dětské sedačky.
![]()
Varuje před vybočením z jízdního pruhu. Vyspělejší systémy dokážou převzít řízení.
![]()
Je osazen ovládacími prvky pro pohodlné ovládání vybraných funkcí/systémů vozu (dle výbavy např. rádio, handsfree, palubní počítač, tempomat aj.).
![]()
Ideální pro chladné měsíce roku. Vytápění funguje i bez toho, aby bylo auto nastartované. Zapnout ho lze buď dálkovým ovládáním (např. z okna domu), nebo podle časovače.
![]()
Velkoplošné střešní okno. Může být otevíratelné.
![]()
Zlepšují viditelnost v mlze, hustém dešti nebo sněhové vánici. Mohou mít funkci přisvětlování do zatáček.
![]()
Pokročilá varianta tempomatu, spolupracující s radarem. Udržuje nastavenou rychlost, ale umí ji snížit podle okolní dopravy (např. když se přiblížíte k pomaleji jedoucímu autu). Vyspělejší systémy umí dokonce zabrzdit a opět se rozjet.
![]()
Během chvilky rozehřeje námrazu, pomůže i s odmlžením. Vyhřívání může být prostřednictvím velmi jemných kovových vláken nebo speciální fólie.